Tuomas vielä kerran kaudella 2009-2010

Blogi 15.2.2010

Mikäli olen oikein laskenut, niin tänään on 41 päivää Rukan kisoihin. Talvi on ollut helkkarin kiireinen junnujen kanssa. Kaikki nuorisocupit on kierretty ja olinpa Kuopiossa PM-kisoissakin valmentajana. Meillä oli menneenä viikonloppuna myöskin perinteiset Virpiniemen talvikisat. Loppukevään ohjelma on valmentajallekin helpompi, joten aikaa jää nyt myös omaan kuntoiluun ja hyppäämiseen.

Niin kuin yleensä projekteissa käy, ensin tulee valtava innostus ja energiapiikki, sitten alkuinnostuksen jälkeen tulee hämmennys ja lopuksi harmittaa, että meni lupaamaan yhtään mitään. Ongelmia aiheutti tammikuussa selkävaivat. Se oli yhdistelmä osittain puutteellisesta lihashuollosta ja osittain luonnostaan jäykästä selästä. Nyt olen jumpannut sitä kohtalaisen paljon, ja paikat aukeavat taas.

Kieltämättä nyt tulee aika kova kiire saada hyppy sille mallille, että Rukalta voi turvallisesti alas tulla. Tarkoitus on mennä tulevana vkl Rovaniemelle kahdeksi päiväksi treenaamaan HS 70 ja HS 100 mäkiin. Mikäli Ounasvaaran isosta tulen turvallisesti alas, niin aikataulussa ollaan.

Tästä se viimeinen rutistus lähtee! Valmennusreissuja teen vielä ainakin kaksi tälle keväälle: Hopeasomman loppukisat Lieksassa ja KLL:n loppukisat Kajaanissa. Muu aika on tarkoitettu omaan treenaamiseen. Toivottavasti ehdin vielä noin 100 hyppyä saada ennen Rukaa...

Nyt pitää lähteä, Ouluhallin punttiosasto odottaa jo minua!

 

Blogi 27.12.2009

Joulu oli ja meni. Treenin kannalta viikko oli aika kevyt. Maanantai ja tiistai oli kovempia päiviä, sitten olikin lepäilyä loppuviikko. Ensi viikolla pitää ottaa itseä taas niskasta kiinni. Seuraavan kerran menen mäkeen tiistaina 29.12 Taivalkoskella. Pitää testata uusia monoja.

Tavoitteeni oli että 20 m spurtti menee alle 3 sekunnin alkuvuodesta. Raja meni rikki pari päivää ennen joulua, joten tältä osin ollaan aikataulussa. Minua mietityttää edelleen alhainen maksimivoimataso jaloissa, se on nyt suurin este pompun huippulukemien tiellä. No, pitää olla vain malttia ja järkeä harjoittelussa, niin kyllä se paranee.

Eipä muuta tällä kertaa.

 

Blogi 17.12.2009 Treeniä

Huh huh! Kyllä on kroppa ollut oudokseltaan kovilla. Kun sitä ei ole vajaaseen kymmeneen vuoteen oikein rasitettu, niin lihakset ovat kysyneet mitäs nyt tapahtuu :)

Jos Janne Ahonen kertoi, että vuoden totaalitauko auttoi kroppaa oikeasti kunnolla palautumaan ja treeni tarttuu nyt ihan eri tavalla, niin samaa voin minäkin todeta, paitsi että taukoa oli huomattavasti enemmän.

Hermotus on parantunut jo tässä ajassa ihan selvästi. Esimerkiksi vauhditon pituushyppy oli alussa 270 cm, tänään meni Ouluhallissa 283 cm. Olen aika varma, että 300 cm menee rikki kohtalaisen helposti jo muutaman viikon päästä. Samoin 20 m spurtti on parantunut lähtökohdasta 0,15 s ja 3 sekunnin rajaa mennee rikki heti alkuvuodesta. Pomppu oli alussa 54 cm, nyt se lienee jossain 57-58 cm kohdilla, vaikkakaan en ole sitä testannut.

Minua tosiaan on eniten huolestuttanutkin alhainen maksimivoimataso jaloissa. Tavoitteekseni olen ottanut lajikyykystä keväällä 2xoma paino, eli käytännössä noin 120 kg. Lajikyykyn tulos pitäisikin vielä parantua noin 22-23 kg.

Valmentajakollegani Hakola Kuopiosta ivaili jo tuossa, että jos keväällä pomppaan 65 cm esikevennettynä kontaktimatolta, niin hän hyppää alasti Rukan suurmäestä. Varustuksena ei toki ole mäkisuksia, vaan jokin 1600-luvun buli-kitara :) Ei tainnut ymmärtää mitä lupasi, kun hullua yllytti!

Junioreiden kanssa on nyt vkl Kuopiossa kilpailut, katsotaan mitä kisat tuo tullessaan, itse menen mäkeen seuraavan kerran Tapaninpäivänä Taivalkoskella.

-Tuomas

Blogi 9.12.2009 Veri veti mäkeen

Niinhän siinä sitten kävi. Nimittäin veri veti valmentajan mäkeen vuosien tauon jälkeen. Ja vahvasti vetikin. Oma urani jäi aikoinaan pahasti kesken ja oikeastaan syksyn 1998 jälkeen pari viimeistä vuotta oli pelkkää puuhastelua hyppyurallani, enkä oikein koskaan pärjännytkään. Muutamaan vuoteen lopettamisen jälkeen en halunnut olla juuri missään tekemisissä mäkihypyn kanssa.

Mäkikoulun vetämisen aloitin Haukiputaalla keväällä 2004. Ilmoittauduin Hiihtoliiton l-tason valmentajakoulutukseen aikanaan elokuussa 2005. ll-tason sain valmiiksi marraskuussa 2007 ja valmentajan ammattitutkinnon nyt joulukuussa 2009. Jatkan toki tämänkin talven edelleen HauVen junioreiden valmentajana, mutta otan itsestäni siihen rinnalle projektin, jossa testaan samalla aikuishyppääjälle oman valmennustietämykseni tason niillä opeilla, jotka olen nyt saanut. Olen siis itse itseni valmentaja.

Tavoitteeni on neljässä  kuukaudessa treenata itseni niin hyvään fyysiseen ja taidolliseen kuntoon, että voin huoletta vetää suurmäen SM-kisoissa Rukalla 28.3.2010 kisahyppääjänä. Koska vauhdit tulevat siellä olemaan erittäin alhaiset, on hyppykunto oltava hyvällä mallilla, jotta ei jäädä aivan kumpuun. Kova saavutus minulle olisi päästä toiselle hyppykierrokselle, eli 30 parhaan suomalaisen hyppääjän joukkoon, käytännössä yli 10 vuoden treenaamattomuuden jälkeen. Mutta tärkeintä on nauttia taas hyppäämisestä ja laittaa kroppa kuntoon.

Aloitin hyppäämisen uudestaan marraskuun 29. päivä Taivalkoskella. Parhaimmat hypyt ovat nyt kantaneet HS 80 mäestä lavalta 14 K-pisteen tuntumaan. Niille metriluvuille pitäisi tulla vielä noin 5-6 lavaa alempaa, jotta voisi sanoa hypyn kulkevan riittävän hyvin minulle.

Varusteasiat ovat nyt hyvällä  mallilla (kiitos Hautamäen Matille), mieli virkeä ja motivaatio huippuluokkaa. Lähtötason fysiikkatestit olivat alkuviikosta. Olen melkoisen varma, että pääsen 16 viikossa fyysisesti parempaan kuntoon, kuin olen koskaan ollut.

Kävin jo kontaktimatolla ja esikevennetty ponnistus oli 54 cm, staattinen 51 cm, joten ihan rapakunnosta ei tarvitse kuntoa lähteä rakentamaan. Esikevennetty pomppu tulee saada lähelle 65 cm, staattinen lähelle 60 cm. Paino on nyt 63 kg. Tavoitepaino olisi 60-61 kg. Kovin paljoa en pysty tiputtamaan, sillä lihasmassa tulee lisääntymään jonkin verran jaloissa harjoittelun johdosta. Rasvat ehdin saada alas ja nesteet liikkeelle.

Ensimmäiset 7 vkoa teemana on perusasiat kuntoon eli peruskuntoharjoittelua, perusvoimaa, lihaskuntoa ja lihashuoltoa/liikkuvuutta reilusti lisää. Lisäksi mäkitaitoharjoitteita tulee tehdä todella paljon. Sen jälkeen lajitaitojen ja lajinomaisen voiman harjoittelua lisätään kuuden viikon ajan, kunnes viimeiset 3 vkoa käsittelevät viimeistelyjakson --> räjähtävän voiman harjoituksia ja laadukkaita hyppyjä sekä henkistä valmistautumista.

Toiset valmistautuu 4 kuukautta juoksemaan maratonin, minä käytän saman ajan ja valmistaudun hyppäämään vielä kerran Rukan suurmäestä. Lumihyppyjä on nyt takana 42 kpl, tavoite on saada kasaan yli 250 hyppyä ennen Rukaa.

Olen varma, että saan tästä projektista huomattavaa lisäarvoa jatkossa omalle valmentajauralleni. Tämän 4 kk ajan aion lisäksi viettää hyvin kurinalaista elämää. Nyt on aika treenauksen ja tulen päivittämään treenin etenemistä tälle sivulle säännöllisin väliajoin.

Tuomas Virtanen, mäkihyppääjä